torsdag, maj 21, 2009

Cykelfunderingar..

Dagens stora tanke som slog mig när jag cyklade till jobbet idag, (har inget med själva cyklandet till jobbet att göra överhuvudtaget), var att varför man automatiskt svarar ”bra” när någon frågar hur det är. Det är oftast det svaret man får av någon när man frågar. Det som slog mig då vid tanken av det fenomenet är att det alltid blir det ett ”bra” svar när man träffar någon kompis eller någon annan bland folk eller på stan eller i affären. För min egen del är det så i alla fall, om jag får den frågan och jag är på mataffären till exempel så svarar jag oftast jo det är bra till den person som ställer frågan. Nu kommer beteendevetaren fram i mig genom att jag då försöker klura ut varför många gör så. Jag tror att det beror på var man är, är du i en mataffär och du träffar en kompis, så kanske du inte vill börja prata alltför länge om hur det är utan väljer att svara kortfattat och att svara ”bra” passar alldeles utmärkt. Såklart beror det på hur väl man känner personen som frågar också, är det ens bästa kompis som man träffar tror jag inte ens den frågan kommer upp, för man vet redan. Eller så kommer den upp av ren rutin, vem vet? Jag tycker det är ett lite roligt att spekulera i det där fenomenet, trots att jag inte har några direkta slutsatser bara mina egna tankar som ploppar upp.

Jag måste erkänna en sak, kom på mig själv idag på jobbet. Jag har börjat tagit efter hur de pratar härnere, det är inte bra. Det vill jag inte, fy!:P Måste försöka hitta tillbaka till norrländskan igen, fast det borde inte vara några problem eller? Det är ett annat litet fenomen som fascinerar, hur snabbt man snappar upp en dialekt och börjar prata den blandat med norrländskan eller vilken dialekt man nu har från början. Räcker med 4-5 dagar för vissa att snappa upp böjningar och uttal och vips så bryter de på den dialekten. Fascinerande! Men kul också att det finns så många olika dialekter i vårt avlånga land.

Nu är det kanske dags att avsluta så man orkar med en löptur imorgon på morgonen och sen shoppingtur med mamma:D.

1 kommentar:

Marcus sa...

hehe, dialekter är roligt. Men som tur är har jag inte börjat prata skånska än. Får dock stoppa mig själv ibland när jag får upp ett skånskt ord i huvudet... Så visst påverkar det mig.
Själv ska jag till Köpenhamn under fredagen även om det blixtrar och åskar här nu.