måndag, april 23, 2007

Reagerat...

...såg en snutt på trean igårkväll, "Sveriges smartaste barn" tror jag det hette....det var en frågesport där programledaren ställde en fråga om olika ämnen inklusive de olika barnens specialintressen och sedan fick barnen trycka på de svarsalternativ som de trodde var rätt och efter varje fråga som ställts visades vilka som svarat rätt genom att deras platser lystes upp....medans de som svarat fel vart mörka....Jag tycket det är lite dumt att göra så, visserligen kanske bra för tittarna att få se, men hur kul kan det vara och vara den ende som svarat fel i ett tvprogram som visas över hela sverige?
Själv skulle jag tycka det vara pinsamt att kanske inte kunna en simpel fråga....med tanke på att det är så enklet att sitta i soffan och säga vad som är rätt så är det nog helt annat att stå där och bestämma sig för det alternativ som är rätt, med tanke på tidspress och sånt där....Sedan vet jag inte om jag gillar konceptet, att utse det barn som är smartast? Visserligen är det en bra vinst, en utbildningsfond för framtida studier, men ändå...varför tävla i att vara smartast? Visst, man kan tävla i det mesta numera, men ja ändå...barn är barn....låt de slippa tävlan, krav och sådant....Kanske en annan titel på programmet?
Nåväl bara en lite tanke som slog mig....vet inte om det är nå att reagera över, men jag gjorde det...

Nu, återgå till hemtentan....nå så omotiverad och tråkigt har jag aldrig haft då jag skrivit en hemtenta förr...men ikväll/natt ska den bara vara klar!!

Ett sista ord:
"Den ädle ställer krav på sig själv, den simple ställer krav på andra"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter konstigt med Sveriges smartaste barn... För såna där med vanliga barn som jag har så kan jag trösta mig med att jag har läst att barn med hög eq och socialkompitens är de som klarar sig bäst som vuxna, det är sånt som verkligen hjälper en när man ska fixa jobb.
Det är väldigt få höga chefer och politiker som har varit det smartaste barnet. :)

Camilla sa...

Dentatuerademamman: Ja så är det sannerligen, jag reagerade på att man skulle utse vilket barn som va smartast i Sverige, vilket känns lite konstigt,men men som jas krev, kanske en annan titel på programmet skulle göra de bättre...