lördag, juni 02, 2007

Hur ofta fikar du?

Uppsnappat av en kompis som jag pratade me idag på msn, kom in på Fika, hur ofta man fikar och sedan fick jag en förklaring av innebörden av ordet fika:

"Fika har grundbetydelsen att dricka kaffe (vilket kan ersättas av te eller någon annan dryck) men kan även som substantiv syfta på själva drycken och dess eventuella tillbehör. Fika kan man göra på café, arbetsplatsen, utomhus eller hemma och det behöver inte inkludera kaffe överhuvudtaget. Ofta finns tilltugg eller lättare förtäring i form av smörgås, bulle eller liknande med i situationen."


Detta är en del av vad fika innebär. Jag tycke det var lite halvroligt, har aldrig tänkt på vad ordet egentligen betyder, har alltid förknippat fika med kaffe och bulle och sådär, men efter den här förklaringen så behöver inte det inkludera kaffe överhuvudtaget.
Sen började jag tänka lite på hur ofta jag egentligen fikar, om man ska gå efter vad FIKA betyder.....jag kom fram till att jag fikar kanske en gång per dag beroende på vad de är för dag, kvällsfika är ganska återkommande, sedan om man har främmande eller är hos mamma eller nåt sånt så blir det ju fika, me kaffe och bulle (inte kaffe för mig då)=) Fast om man ska tänka på fika som substantiv så blir de ganska mycket fika på en dag..;) Dricker ju saft eller liknande många ggr under dagen....haha....

Hur ofta fikar du?

1 kommentar:

Anonym sa...

alldeles for ofta hahaha