torsdag, april 16, 2009

Aha!

...Aha årsbok är en bok som jag får en gång per år där alla händelser, viktiga som mindre viktiga, samlats i en bok. Den är ganska intressant att bara bläddra i, alltid fastnar man vid något. Sedan förundras jag över hur mycket jag inte visste om hände under just det året boken handlar om. Spännande värre!=) Igår fick jag då min Ahabok som sammanfattar allt som hände under 2008. I slutet av varje bok har de sammanfattat en del ord som använts flitigt eller nytillkomna ord. Så för 2008 användes dessa ord ofta:

Bodegamuskel, danmarks motsvarighet till det vi kallar ölmage här i Sverige. Detta ord har smugit sig över öresund och in i det svenska språket. Lite spännande ord tycker jag, fiffigt;)

Byxringa, när man råkar komma åt en knapp då man har telefonen i byxorna så den ringer upp någon i telefonboken.

Eller så kan du känna Fantomvibrationer/fantomringningar, vilket innebär att man känner att telefonen vibrerar eller ringer trots att den inte gör det. Hur många gånger har man inte känt det? Jag har känt det ganska ofta och nu vet jag alltså svaret på det, jag känner/hör fantomringningar eller vibrationer…haha

Grönovera, är när man renoverar sitt hem så det blir energisnålt och miljövänligt. Ordet kommer från engelskans ”greenovate” och trenden är ursprungligen från USA och Australien, som vanligt vill vi härmas lite;)

Sedan har ordet Kaos fått sig en ny böjning Kaosa, som då blir ett verbformen. Kaosa innebär att skapa kaos, vara kaotisk eller att agera ogenomtänkt. Spännande hur lätt det är att böja ett ord så det blir ett verb;)

Parasitbloggare, är en person som inte har någon egen blogg utan uttrycker sina åsikter genom andra bloggars kommentarsfält. Det ni!

Minnig är ett ord som kommit tillbaka till det svenska språket efter några års frånvaro. Det har anor från 1500talet. Minnig innebär att man har ett gott minne och kan vara motsatsen till glömsk. Jag kan inte påstå att jag har hört det där ordet någongång men tydligen har det använts under 2008.

Alla har vi nog ett Svennealtare därhemma, som ser ut på olika vis. Ett Svennealtare blev beteckningen för den möbel där platt-tv, tv-spelskonsoler, dvd-spelare etc. förvaras på.

Och så det sista ordet som jag tyckte va intressant och spännande, Wilfa, är ett begrepp som beskriver vad som sker ibland när man kommer på sig själv att bara surfa runt på olika sidor på nätet utan någon som helst tanke bakom klickandet på olika sidor. Wilfa är en förkortning av ”What was I looking for?” Denna fråga uppstår efter att man förirrat sig bort bland länkar och annonser. Har det någonsin drabbat er att ni Wilfat er bort på nätet?;)

(källa: aha-modern kunskap för alla, 2008)

Ja, det var min lilla redogörelse för boken i väldigt stora drag som i mångt och mycke bara handlade om en liten del av boken. Men det var det som var mest intressant och roligast. Jag erkänner jag har inte läst hele boken, bara slöbläddrat och fastnat vid vissa saker, som dessa ord, finns flera ord än de jag redogjort för men dessa får räcka för nu..har säkert redan lycktas tråka ut er….;)

Näe, nu ska jag nog ta itu med högen av kastruller som ska diskas, den verka inte diska sig själv iaf;)

På återseende!

4 kommentarer:

Jonas sa...

Det där var ett riktigt underhållande inlägg, verkar vara en skoj bok! Jag är nog lite efter, eftersom jag inte kände igen ett enda av orden. Eller jo, fantommringningar. Men det använder vi på på jobbet för att beskriva trasiga telefoner som faktiskt ringer fast ingen har ringt till dom... ehh... förvirrande? Sorry. =) Nu har jag Wilfat alldeles för länge, ska sluta upp att parasitblogga och istället pallrar mig ut i mörkret på en joggingtur nu, min bodegamuskel borde få sig en omgång. ;)

Linda sa...

Jaha kära make, det är det du gör. Här kommer man hem till mörker och tomhet, kökslampan är på å din mobil ligger på bänken. Dålig stil... ;)

Jonas sa...

Vilken tur att vi kan kommunicera genom din blogg Camilla ;)

Camilla sa...

Linda och jonas: Haha, ja det är tur min blogg finns...så ni kan kommunicera;)Speciellt du Linda så di får veta vars din kära make tagit vägen;) Ni är för roliga;)